مردی که يكي از بزرگترين زلزله هاي قرن اخير ايران را چند ساعت قبل از وقوع پیش بینی کرد!!

یزدفردا "رضا نکوهی :كودكي درسال 1323 در شهرستان طبس ديده به جهان گشود كه اسمش را محمد نهادند.


او به دليل اشتغال خانواده اش به امر دامداري در بيابانهاي طبس از تحصيل باز ماند ،اما علم نه به سواد ظاهري كه "العلم نور يقذف ا... في قلب من يشاء" ...


محمد با تشكيل خانواده به امر كارگري در كوره ها ي آجرپزي يكي از روستاهاي اطراف شهر مشغول شدو با تلاش در پی روزی حلال بود .


او هيچگاه از نمازاول وقت غفلت نورزيد و مدام به تقوا و پرهيزگاري خود مي افزود.


در اين مسير عناياتي نيز به او مي شد تا اينكه در 25 شهريور 57 در روستا خبری پیچید كه محمد، خانواده اش را در وسط ميدان روستا جمع كرده و مي گويد زلزله ي وحشتناكي در راه است و مردم را از خطری که آنها را تهدید می کند آگاه می سازد والبته عدهای باورش می کنند و عده ی زیادی نیز باور نمی کنند آنچه را که محمد بدره می گوید !


اما محمد بدره در زير نگاههاي متعجب مردم، زيراندازي را روي سكويي در همان میدان مي اندازد، خود و خانواده اش روي آن مي نشينند.


هنوز چند ساعت از پیش بینی و اعلام خطر محمد بدره نمی گذرد، كه زمان موعود فرا مي رسد؛ حدود ساعت 7 و 36 دقيقه بعدازظهر 25شهریورماه 57 (ساعت 15 و 35 دقيقه و 56 ثانيه به وقت گرينويچ) (روز 16 سپتامبر 1978) شهرستان طبس به وسيلة يكي از بزرگترين زلزله هاي قرن اخير ايران به لرزه درآمد و شهرزيبا و تاريخي طبس با سابقة بيش از 1000 سال قدمت بكلي ويران و 30 آبادي خراب و به 100 آبادي ديگر خسارت وارد آمد.


خسارتهاي عمدة اين زلزله در شعاع 30 كيلومتري طبس بود تلفات عليرغم جو هيجان زدة آن زمان رقمي حدود 20000 كشته را نشان مي داد ولي آمار رسمي در مهر 57 از طرف مركز آمار ايران 6363 نفر اعلام شد كه 3662 نفر در طبس و 2701 نفر در آباديهاي اطراف آن بود.


در چند ثانيه هزاران نفر جان به جان آفرين تسليم کردند و محمد بدره و خانواده اش اولین کسانی بودند كه به حال مصدومين روستای خود رسيده و آنها را دلداري ميدادند.


محمد بدره جزو اولين نفراتي بود كه هر چه در توان داشت جهت كمك به جبهه اهدا نمود و در آخر از جان خود نيز مضايقه ننمود و 24 سال پيش در قطعه اي از بهشت_شلمچه_ به صف شهداي بدر و احد و ساير ملكوتيان بهشتي پيوست و پيكر پاكش چند روز بعد در هفتم بهمن 1365 تا روز موعود در زمين به وديعه گذاشته شد.


او در پيامي براي آيندگان در وصيت نامه اش نوشت:"توصيه مي كنم اگر شهيد شدم اسلحه بر زمين افتاده ام را برگيريد. بر خصم زبون بتازيد، نگذاريد كه اسلحه افتاده ي من را دشمن به چنگ آورد.كربلا من عاشق روي شمايم. كربلا من عاشق ايثار جانم."


روحش شاد یادش گرامی


یزدفردا



  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا